Svar: Mad og søvn - 6 mdr.
24. oktober 2015
Alder:
6 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev og alle dine tanker - og velkommen til :) Jeg er sikker på, at du gør det rigtig godt og er en god mor for din datter!
Det er rigtig godt, at I er kommet igang med skemaden og det lyder umiddelbart rigtig fint, at din datter lige nu tilbydes 3 måltider skemad - morgenmad, frokost og aftensmad. Jeg vil anbefale, at du tilbyder hende vand af kop sammen med maden. Vand er den bedste tørstslukker og det er vigtigt, at hun lærer at drikke vand og hun mangler ikke mælk - hun får sit behov for mælk dækket fuldt ud, når du ammer hende.
Jeg vil anbefale dig, at du forsøger at skabe en rytme, hvor du tilbyder hende lidt skemad, når hun vågner, vand af kop og så ammer hende før hun skal sove sine lure. På den måde skaber du plads i maven til begge dele. Derudover vil jeg anbefale dig, at du sætter hende i den høje stol, hver gang hun skal spise og så starter med at give hende lidt mad i hånden, som hun kan sidde og gumle lidt på. Det kan være agurk, ristede rugbrødsbjælker, bløde frugtbåde eller lignende. Det at sidde med noget i hånden, gnaske, opbløde med spyt osv. styrker hende mundmotorisk, men det gør hende også opmærksom på at det er spisetid og det fremmer hendes lyst og parathed til skemaden, når du så giver hende dette lidt efter.
Jeres dagsplan ser umiddelbart fin ud - dog undrer jeg mig lidt over, at hun allerede ammes og er træt til at sove kl 08, hvis hun er stået op kl 07. Efter en lang nattesøvn, kan hun så ikke holde sig vågen i mere end 1 time? Det kan godt være, at hun ikke kan og så må det naturligvis være sådan, men umiddelbart tænker jeg, at det ville være rigtig godt, hvis hun sov sin formiddagslur lidt senere. Det vil også på sigt give plads til et mellemmåltid om formiddagen (før luren) og så vil det netop være med til at skabe den rytme, som jeg taler om med skemad først og amning efterfølgende...
Det vil være passende med 6 amninger i døgnet, når hun er 6 måneder gammel og mit forslag til en dagsplan, kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i egen seng
Morgen 7-7.30: Frisk blød frugt i hånden, du følger efter med lidt grød, gerne med frugtmos som topping, vand af kop.
Formiddag 8.30-9: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden, vand af kop
Ammes og puttes til formiddagslur ca. kl 9
Frokost 11: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker i hånden, og du tilbyder så lidt grøntsagsmos. Der begyndes med lidt kød eller fisk i mosen hen af vejen, du kan lave mosen selv eller give hende færdiglavet babymos. Vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - det afhænger dog af, hvornår formiddagsluren ligger og hvor lang den er...
Eftermiddag 16: tilbydes lidt frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos, vand af kop. Ammes også ofte om eftermiddagen - bare en enkelt gang - har evt. behov for en powernap eller begynder måske at kunne springe den over... Igen afhænger dette af tidspunktet og varigheden af de to andre lure.
Aften 18: Tilbydes ristede rugbrødsbjælker i hånden, og du følger efter med grøntsagsmos og igen begyndes med kød eller fisk hen af vejen. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca. kl 20 som nu
Sen aften 23: Ammes, gerne fra begge bryster - og det er dette som kaldes et drømmemåltid. Puttes tilbage i egen seng, hvor hun sover videre.
Skal herefter lære at sove uden mælk om natten. Lige nu er det helt okay, at du ammer hende igen f.eks. kl 02/03, men i takt med at hendes indtag af mad om dagen sættes op, så skal hun ikke længere have mælk om natten. Og du er et eller andet sted også nødt til at holde hende indtag af mælk om natten nede, for at sikre hendes lyst til mere mad om dagen - tingene hænger jo sammen.
Derfor er det godt, hvis du nu kan prøve at hjælpe hende videre i søvnen om natten, uden at hun behøver brystet hver gang - og hvis hun har brug for brystet, så prøver at afkorte amningen mere og mere, så hun ikke fyldes med mælk. Hun får trøst og ro, men skal nu lære at sove uden for meget mælk i maven om natten og uden afhængigheden af brystet for at kunne sove. At amme hende hver anden time hele natten igennem går ikke på sigt. Det er uhensigtmæssigt for jer begge - det er hver anden time om dagen, at hun skal have mad i stedet, hvis man kan sige det sådan:)
Hun behøver ikke spise store mængder skemad. Det vil være super fint, hvis hun kan spise ½ dl. grød eller mos af gangen. Spiser hun mindre er det okay lige nu, det vigtiste er rutinerne omkring det og vænne hende til det - kan hun nogle gange spise mere, så må du glæde dig over det. Det er også vigtigt, at mængden af skemad om dagen ikke er så stor, at den fjerner lysten til mælk, for så er du lige vidt...
Det er en god idé at I spiser sammen, så hun oplever det at spise, som noget I prioriterer og synes er hyggeligt. Du må også gerne smage på hendes mad, når du mader hende, så du på den måde gør måltidet lidt mere fælles og så hun kan spejle sig i dig - det er så naturligvis vigtigt, at du synes grød og mos smager godt - ellers hjælper det ikke.
Det er helt okay hvis formiddagsluren kun varer 45 minutter - måske vil den blive længere, hvis du prøver at lægge den lidt senere... Hvis hun er rigtig træt kl 08, så skal du naturligvis putte hende der, men prøv så om du kan give hende et formiddagsmåltid, når hun vågner af sin lur.
Hvis hun kun sover 45 minutter om formiddagen og allerede sover kl 08, så vil hun måske skulle puttes til middagslur allerede kl 11.30-12 - det kan godt være, at hun mangler appetit fordi hun simpelthen er for træt til at spise frokost - ifølge din plan, så puttes hun jo først kl 13-13.30 - det lyder sent, hvis formiddgsluren ligger så tidligt.. Måske har hun så brug for tre lure dagligt f.eks. kl 08 - 11.30 og 15... Men prøv om du i første omgang kan ramme den plan, som jeg har skitseret.
Du spørger om hun skal have noget af jeres mad, samtidig med grøden, som hun spiser.. Hun må gerne få mad i hånden, men derudover er det rigtig godt, hvis du laver grøntsagsmos af de grøntsager som I selv spiser. Det vil sige, at hvis du koger kartofler, og gulerødder til jer selv, så laver du mos af dette til din datter. Hvis I skal have frikadeller, så bruger du indmaden af en frikadelle i hendes mos. Hvis I skal have laks bagt i ovnen, så giver du hende lidt af dette. Så udgangspunktet er jeres fælles mad. Du kan finde opskrifter og inspiration i min bog "Helens bog om børn og mad". Vær opmærksom på at få fat i nyeste udgave fra 2015. Der står ny revideret udgave på forsiden.
Når du putter hende til middagslur, så må du gerne putte hende i barnevognen og trille hende en tur, for at se om du på den måde kan holde hende sovende. Du må også gerne lægge dig med hende og amme hende i dobbelsengen og lade hende sove ved siden af dig - hvis det kan give en lidt længere lur :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke - glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske